Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry on perustettu vuonna 1970 Etelä-Pohjanmaan Reserviupseeripiiri ry:n ja Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiiri ry:n varainhankintajärjestöksi. Lakeuden Maanpuolustajain tuen toiminnassa jäseninä olevia maanpuolustusmyönteisiä yrittäjiä kutsutaan tutummin tukikomppaniaksi.
Tukikomppania tekee tyypillisesti kerran vuodessa tutustumisvierailun joillekin puolustusvoimien toimipisteistä. Ohjelmassa on tuolloin maanpuolustukseen liittyviä ajankohtaisia asioita ja tietoa maailman turvallisuuspoliittisesta tilanteesta. Vierailukohteet ovat olleet esittelysisällöltään erittäin mielenkiintoisia tarjoten tukikomppanian vierailun kohteisiin, joille tavallisesti yksityishenkilöillä ei ole pääsyä.
Tutustumiskohteena ADEX24
Tällä kertaa tutustumiskohteena oli kansainvälinen ADEX24 – ilmapuolustusharjoitus Lohtajan ampumaharjoitusalueella. Lohtajan ampuma-alue on ollut Puolustusvoimien ilmatorjuntajoukkojen pääharjoitusalue ja ilmatorjuntaharjoitusten pääasiallisin pitopaikka vuodesta 1952 lähtien. ADEX24 harjoituksen ampumavaihe toteutettiin maa- ja merivoimien ilmatorjunta-aseilla sekä ilmavoimien ilmasta ilmaan ammunnoin 14.−18.5.2024. Ilmaoperaatioiden torjuntavaihe toteutettiin 19.−23.5.2024.
ADEX Mallet Strike ilmapuolustusharjoitukseen osallistui noin 1500 taistelijaa maa-, meri- ja ilmavoimista. Kotimaisten joukkojen lisäksi harjoitukseen osallistui Patriot-osasto Saksasta. Harjoituksen päämääränä oli parantaa reserviläisten, varusmiesten sekä henkilökunnan osaamista ilmatorjunnan sekä ilmapuolustuksen eri tehtävissä operatiiviseen tehtävään harjaantumiseksi. Harjoitus oli samalla 1/24-saapumiserän ilmatorjuntajoukkojen tärkein harjoitus. Kansainvälisen toiminnan päämääränä on jatkaa ilmatorjunnan yhteensopivuuden kehittämistä Nato-liittolaisten ja kumppanimaiden kanssa.
Harjoituksessa käytettävään kalustoon kuului noin 450 ajoneuvoa, noin 20 lentokonetta ja kaksi helikopteria, neljä Merivoimien alusta sekä Maa- ja Ilmavoimien lennokkikalustoa.
Puolustusvoimat myönteisiä vierailulle
Tukikomppanian tutustumismatkaa valmisteltiin virallisen asiakirjaliikenteen välityksellä Ilmasotakoulun esikunnan suuntaan. Puolustusvoimat suhtautui erittäin myötämielisesti vapaaehtoisen maanpuolustuksen tukijärjestön vierailuun. Ilmavoimien esikunnan yhteyshenkilö, hallinto-osaston komendantti, ylipursimies Aleksi Tuunanen kertoi, että jokainen vierailupyyntö käsitellään aina tapauskohtaisesti. Mikäli vierailevalla taholla löytyy perusteltu rajapinta maanpuolustukseen, niin se luonnollisesti edesauttaa vierailun toteutumista.
Matkaan käy
Tutustumismatka toteutettiin kootusti pienoislinja-autokuljetuksella Seinäjoelta aamun sarastaessa. Vaikka toukokuiselle päivälle oli luvattu jo ennätyshelteitä, matka sujui miellyttävästi Tilausliikenne Kivimäki Oy:n ilmastoidulla bussilla. Tukikomppaniayrittäjiä oli kohteesta vastassa ylipursimies Aleksi Tuunanen ja kapteeni Sakari Alanko. Vastaanotto oli miellyttävä ja sotaväen tyyliin jämäkkä. Kädenpuristuksien jälkeen suunnattiin päivän vierailuohjelman mukaisesti alueen sotilaskotiin, jossa nautittiin puolustusvoimien tarjoamat perinteiset soden munkkikahvit.
Ilmasotakoulun apulaisjohtaja, everstiluutnantti Sami Nenonen antoi kahvitarjoilun ohessa vierailijoille hyvän briiffauksen harjoituksen sisältöön. ”Harjoituskehystä ja -toimintaa on kehitetty systemaattisesti ja ajassa eläen. Mukaan ovat tulleet esimerkiksi miehittämättömät lentolaitteet eli lennokit ja risteilyohjusten torjunta. Harjoituskehyksessä on pyritty huomioimaan tuoreeltaan myös Ukrainan sodan alustavat opit.” – Nenonen totesi.
Ilmatorjuntakanuunoiden aariaa
Kahvihetken jälkeen isännöivä taho otti vierailijat hoteisiinsa ja siirryttiin moottorimarssien seuraamaan läheiselle harjoitusalueelle ilmatorjuntakalustolla tapahtuvia ammuntoja. Kyseessä olivat neuvostoliittovalmisteisilla tuplaputkisilla 23mm ilmatorjuntakanuunoilla sekä sveitsiläisillä 35mm ilmatorjuntakanuunoilla tapahtuneet kovapanosammunnat. Ilmatorjuntatykkiryhmän toiminta oli saumatonta ja tuotti tulosta. Ammuntojen aikana tuli yksi täysosuma maalilennokkiin, joka ilmaisi osuman avaamalla laskuvarjon. Se osa mikä lennokista jäi jäljelle, laskeutui laskuvarjolla hallitusti maalialueelle. Maalilennokkien hinta on useissa kymmenissä tuhansissa per kappale, joten voidaan hiukan ironisesti todeta, että täysosumaa harjoituksessa toivoo ainoastaan ampuja.
Kenttälounas
Ammuntojen jälkeen tukikomppaniayrittäjät pääsivät nauttimaan maistuvasta kenttälounaasta. Matkanjohtajan havainto oli, että usein lehdistössäkin parjattu ”intin eväs” oli oikein maistuva, eikä kalorimääränkään riittävyyttä tarvinnut epäillä Tuntemattoman Sotilaan alikersantti Lahtisen tavoin. Matkanjohtaja esittää lisäksi väitteen, että yritysjohtajille oli puolustusvoimien tarjoama askeettinen kenttäruokailu hienompi hetki, kuin valkoisella pöytäliinalla, kynttilänliekin lepatteessa suoritettava gurmee.
Lennokkien pariin
Ruokailun jälkeen harjoituksessa vieraileva ryhmä pääsi tutustumaan maalilennokkeihin tarkemmin. Lennokkien huolto- / valmistelupaikassa esiteltiin mallien eri variaatiot kattavasti ja kävi ilmi, että kertakäyttöisiksi alun perin suunnitellut maalilennokit pyritään aina ensisijaisesti korjaamaan, joten niiden elinkaari on huomattavasti suunniteltua pidempi. Maalilennokkeja oli esillä potkuri- että suihkumoottori käyttöisinä. Huolto- / korjaustoiminnasta vastasi hommaan erikoistunut tiimi, joka muistutti tarkkuudessaan leikkaussalin henkilökuntaa erikoistyökaluineen. Jokaisella tiimin jäsenellä oli oma vastuualueensa ja kaikki tehdyt toimenpiteet dokumentoitiin tarkasti. Lennokkitoiminnan sielunelämä kuuluu sille varjellummalle puolelle, joten valokuvaaminen ei ollut mahdollista huoltotiloissa.
Sotilaskopteri
Lennokkeihin tutustumisen jälkeen vuorossa olivat isommat ilmailun asiat. Vierailijat pääsivät tuolloin niin sanotulle ”kopteriplatalle” katsomaan sotilaskäyttöön suunniteltua kuljetushelikopteria, joka tunnetaan mallimerkinnästään NH90. Kuljetuskopterin miehistö kapteenin johdolla kertoi ensin teknisiä tietoja ja kokemuksiaan kyseisestä konetyypistä, jonka jälkeen vierailijat saivat esittää kysymyksiä, sekä tutustua tarkemmin koneen sisälle.
Eurooppalainen NHIndustries:in valmistama kuljetuskopteri kykenee kuljettamaan n. 2500kg taakan. Lentonopeus ilman taakkaa on 305km/h ja kopterimalli saavuttaa maksimissaan 6km lentokorkeuden. NH90 oma massa on 6900kg ja miehistöön kuuluu kaksi pilottia. Matkustajia mahtuu kyytiin maksimissaan 20.
Lopuksi
Helikopteriesittelyn jälkeen onnistunut vierailu Lohtajan ADEX24 – ilmapuolustusharjoituksessa tuli päätökseen. Päivä oli antoisa ja informatiivinen. Saadun positiivisen palautteen perusteella tukikomppaniayrittäjät kokivat järjestelyt jälleen kerran saumattoman toimiviksi. Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry:n puheenjohtaja Jaakko Pukkinen kiitti puolustusvoimien edustajia vieraanvaraisuudesta ja myötämielisestä suhtautumisesta vierailua kohtaan, luovuttaen päivää isännöinneille ylipursimies Tuunaselle ja kapteeni Alangolle Reserviläisurheiluliiton historiikit omistuskirjoituksin varustettuna muistoksi vierailusta.
Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry kiittää Puolustusvoimia vierailun järjestelyistä, toivottaa hyvää kesää kaikille ja nähdään jälleen seuraavalla tukikomppaniamatkalla!
Jani Syvänen
Matkanjohtaja
Lakeuden Maanpuolustajain Tuki ry