Ylihärmän Reserviläiset on aktiivinen, kaksi kertaa Reserviläisliiton valtakunnallisella malliyhdistyspalkinnolla palkittu, pienessä maalaiskunnassa alun perin toimintansa aloittanut paikallinen reserviläisyhdistys.
Kauhavan kaupungissa toimii kolme eri Reserviläisliiton alaista reserviläisyhdistystä, Alahärmän-, Kauhavan ja Ylihärmän Reserviläiset kaikki omalla tavallaan aktiivisia yhdistyksiä.
Ylihärmän Reserviläisten toimintaa on ohjannut jo useamman vuoden ajan viikkokalenteri, missä on liikunnallisia, kuten myös muita perinteisiä reserviläisliiton alaisia toimintoja on lähes jokaiselle viikon päivälle. Suurten valtakunnallisten tapahtumien järjestäjänä Ylihärmän reserviläiset ovat saaneet myös erittäin positiivista ja kiittävää palautetta.
Uusimpana palveluna aloitettiin koronapandemian leviämisen estämiseksi tarjottu ikä- ja riskiryhmään kuuluville ihmisille tarkoitettu palvelu kaupassa käyntiin. Valtiovallan suositusten mukaan yli 70-vuotiaita on suositeltu välttämään liikkumista yleisillä alueilla mukaan luettuna kaupat ja muut kokoontumispaikat. Palvelun tarkoituksena on, ettei ikäihmisten eikä riskiryhmään kuuluvien tarvitse lähteä kotoaan asioimaan kaupassa ja siellä altistumaan mahdolliseen koronavirukseen, eikä muidenkaan tartuntatautien sairastumiseen.
Pienen kaupungin palvelut eivät valitettavasti riitä kattamaan kaikkien ikäihmisten kauppapalveluita, joten tämän vuoksi Ylihärmän Reserviläisten sihteeri Jukka Yliketola ja puheenjohtaja Mika Mäki pohtivat, miten asiaa voitaisi auttaa paikallisen reserviläisyhdistyksen toimesta.
Pienen pohdinnan jälkeen tarjottavalle palvelulle laadittiin pikaiset speksit, jaettiin tietoa somessa ja tehtiin juttu paikallislehteen palvelun aloittamisesta. Palvelu herätti välittömästi mielenkiintoa ja kiinnostusta yksityisten henkilöiden ja myös kaupungin peruspalvelun, sekä kaupankäynnin avustuksesta vastanneista henkilöistä lähtien. Ensimmäisten palvelun saaneiden henkilöiden palaute on ollut erittäin positiivinen ja olemme saaneet todella kiitollista palautetta toiminnastamme. Kauppapalvelun hoitajia yhdistyksellämme on tällä hetkellä viisi ja lisää otetaan, mikäli toiminta laajenee ja halukkuutta esiintyy. Palvelustamme on oltu kiinnostuneita myös Alahärmän kunnan alueen ikäihmisien toimesta ja olemme olleet asiasta yhteydessä jo Alahärmän reserviläisten johtoryhmään asiasta, mikäli resurssimme eivät riitä palvelemaan koko härmien aluetta, niin Alahärmän reserviläiset ottaisivat palveltavaksi kuntansa alueen samoilla spekseillä, mitkä meillä käytössä. Nyt palvelun ollessa vielä alkutaipaleella, mieleemme on tullut mahdollisesti palvelun jatkaminen pandemian päättymisen jälkeenkin, mikäli sille löytyy kysyntää ja tarjottu palvelu katsotaan asiakkaiden puolelta tarpeelliseksi.
Emme tarkista palvelua tilaavan henkilön ikää yhteyttä otettaessa, täyttyykö valtiovallan määräämää 70 vuoden ikäraja. Mikäli palvelullemme löytyy tarvetta, samalla palvelemme myös muita, joilla on esimerkiksi ongelmia liikkuvuuden tai joku mahdollinen este, mikä hankaloittaa kaupassa käyntiä. Tarjoamme palvelua ihan jokaiselle halukkaalle, mutta asia nousi esille, kun ikäihmisille ”määrättiin” liikkumiskielto koronaviruksen leviämisen estämiseksi riskiryhmille.
Tarkoituksenamme ei ole lähteä tyrkyttämään palvelua suoraa asiakkaan kotiin, vaan tietoa on jaettu kaupungin palveluvastaavien, sosiaalisen median ja paikallislehden välityksellä. Myös yhdistyksen kuukausikirjeessä on tiedotettu jäsenistöä, että kaikki tähän palveluun liittyvä toiminta hoidetaan sihteerin toimesta. Kukaan yhdistyksen jäsenistä ei saa mennä tarjoamaan yhdistyksen nimissä tarjottavaa palvelua marssimalla riskiryhmään kuuluvan henkilön kotiovelle, tämä on ehdottomasti kielletty jäsenistöltä, toki asiasta voi mainita tuttavapiirissä, mutta emme lähde ns. luukuttamalla tätä palvelua rakentamaan, vaan se lähtee täysin asiakkaan yhteydenotosta.
Toki, paikkakunnalla asustaa vielä todella paljon ikäihmisiä joidenka jälkikasvu tai jokin ystävä asuu lähistöllä ja voi suorittaa tarvittaessa myös kaupassa käynnin tällaiselle henkilölle. Tämä on myös erittäin hyvä vaihtoehto sellaisille henkilöille, joilla ei ole edellämainittuja mahdollisuuksia.
Palvelumme speksit lyhyesti: Palvelua tarvitseva asiakas ottaa yhteyttä suoraan yhdistyksen sihteeriin. Asiakkaalta kirjataan muistiin kauppalista, yhteystiedot ja selvitetään mahdollinen toive, mistä liikkeestä tuotteet käydään ostamassa ja milloin ostokset toimitetaan. Selvitetään kauppalaskun maksaminen, tilatut tuotteet maksetaan toimituksen yhteydessä käteisellä tilauksen toimittajalle. Asiakkaalle selvitetään myös, että minimoidaksemme kaikki ylimääräiset käynnit asiakkaan luona kauppalista otetaan puhelimitse vastaan ja toimitaan sen pohjalta.
Emme voi tarjota asiakkaalle mitään kaupparyhmien tarjoamia bonus- ja plussakorteilla kerättäviä etuuksia, emmekä voi käyttää asiakkaan korttia tai ostaa tuotteita mahdollisesti kaupassa olevalle asiakkaan tilille. Tilauksen toimittaja rahastaa nimellisen korvauksen tarjotusta palvelusta, periaatteessa viiden euron polttoainekulut, mikäli kaikki tavarat voidaan noutaa paikallisesta lähikaupasta, mikäli asiakas haluaa, että tuotteita noudetaan sellaisesta liikkeestä, mitä ei lähikaupasta löydy, tällöin laskutettava summa on kymmenen euroa.
Kaupankäyntipalvelija noutaa asiakkaan tilaamat tuotteet, hoitaa toimituksen ja rahastuksen, näin asiakkaan läheisyydessä ollaan vain tuotteiden toimitushetkellä. Kauppakäynnillä vaaditaan todella suurta varovaisuutta ja noudatetaan annettuja ohjeita virusten ja muiden tarttuvien tautien leviämisen estämiseksi. Käytetään kertakäyttöisiä suojakäsineitä tuotteita käsiteltäessä (varsinkin, mikäli kyseessä ns. pakkaamattomat tuotteet), käsien desinfiointi kauppoihin mentäessä ja sieltä poistuttaessa.
Emme käytä mitään vanhoja muovipusseja, emmekä liioin omia kauppakasseja, vaan kauppatavarat pakataan kaupassa samaan pussiin, millä toimitetaan asiakkaalle. Samaan pussiin laitetaan myös kauppalista ja kuitti ostoksista. Kaupassa käynnit hoidetaan ripeästi ja vältetään muiden ihmisten kanssa tarpeeton kanssakäynti kaupassa käyntien yhteydessä. Ostetut tuotteet toimitetaan kaupasta suoraa asiakkaalle. Tuotteiden toimituksen yhteydessä pidetään asiakkaaseen riittävästi etäisyyttä, vain välttämätön lähellä olo tuotteiden anto ja rahastus suoritetaan asiakkaan lähellä, käydään ripeästi tilaus läpi, kuitti ja kauppalista on pakattuna muovipussiin.
Asiakasta pyydetään jatkossa toimimaan samoilla ohjeilla, elikkä tilaukset sihteerin kautta keskitetysti. Mikäli poikkeustila jatkuu ja asiakkaat vaativat useampia ja mahdollisesti jo säännöllisiä kaupassa käyntejä, palvelu hoidetaan aina samalla tavalla sihteerin kautta.
Palvelun suorittamisen jälkeen sihteerille ilmoitetaan tapahtuma hoidetuksi ja mahdolliset toiveet ja kehitysehdotukset otetaan huomioon vastaisuutta varten.
Mikäli kaupassakäynti palvelija sairastuu, palvelua ei saa lähteä tekemään, vaan asiasta on ilmoitettava välittömästi sihteerille, joka järjestää toisen palvelijan hoitamaan tilauksen perille.
Jukka Yliketola
sihteeri/palvelun organisoija
Ylihärmän Reserviläiset
050-3771451